דוקאן – איך לאבד 2 ק"ג בשלושה ימים

דוקאן חלק א'  – הקדמה : 
אז מה לפודי שכמוני ורץ למרחקים ארוכים ולדיאטות ?
שלושה חודשים לאחר שסיימתי את המרתון הראשון שלי , מצאתי את עצמי תקוע עם 6 ק"ג מיותרים . העליה במשקל החלה כבר בתקופת האימונים למרתון , תקופה לא פשוטה של ארבעה חודשים של אימונים אינטנסיביים . מי שחושב שמרתון מרזה – שיחשוב שוב . המאמץ האדיר גובה מחיר כבד והגוף זקוק לאנרגיה זמינה על מנת לתפקד כראוי, לעמוד בעומס ולא לקרוס . על  מנת לספק לגוף את האנרגיה הדרושה לריצות אוכלים פחמימות – לא סתם אוכלים – "מעמיסים" . יומיים או שלושה לפני ריצות ארוכות מתחילים לאכול פסטה . לאחר הריצה הגוף מרוקן מפחמימות וחשוב להחזיר לו את הפחמימות שאיבד על מנת שיתאושש כראוי ויחזור לתפקד , כך שגם ביום הריצה וביום המחרת אוכלים פחמימות . מה שאומר שבשבוע אימונים למרתון שבו רצים 3-5  פעמים בשבוע אוכלים כל הזמן פחמימות והרבה ! מי שרגיל ויודע לשמור על משטר ומשמעת קפדנית של תזונה ישרוד את התקופה הנ"ל ללא שינויים קיצוניים . מי שאינו ספורטאי מקצועי ואוהב לאכול (כמוני) יחווה כנראה עליה במשקל . כמובן שחלק מהעליה במשקל נובע מעלייה במסת השריר כתוצאה ממספר האימונים הרב בתקופה זו והגדלת נפח (מספר הקילומטרים) הריצות , אבל זהו חלק קטן בלבד מהמשקל שהתווסף .
העמסת פחמימות (לא בדוקאן ! )
העמסת פחמימות (לא בדוקאן! )

מרתוןאימון

מעולם לא עשיתי דיאטות ולשמחתי מעולם לא הייתי זקוק להן (או  לא הרגשתי צורך בכך) . הפעם הראשונה שקיבלתי על עצמי החלטה לרדת במשקל היתה לפני כ- 3 שנים כשמצאתי את עצמי עם 95 ק"ג והבנתי שעם השנים נהייתי "שמנמן" .
באופן לא מודע , ללא תכנון מוקדם וללא איש מקצוע התחלתי לעשות שינויים בהרגלי התזונה שלי ובשילוב עם פעילות גופנית (מילה נוראית) הקילוגרמים החלו לנשור . עשיתי מה שנראה לי הגיוני : התחלתי לשתות יותר מים ופחות משקאות מתוקים , את הסנדוויץ' (חצי בגט) של 10 בבוקר החלפתי ביוגורט , אכלתי יותר ירקות , לקחתי אוכל לעבודה ואכלתי פחות "שווארמות" בפיתה לצהריים , השתדלתי להימנע מחטיפים ושוקולדים ולא ל"תקוע" ארוחות שחיתות בלילה . כמובן שלא ויתרתי על מסעדות ואוכל טוב אבל השתדלתי לשמור  על פרופורציות.
ממצב של אפס פעילות גופנית התחלתי לעשות הליכות ובהדרגה עברתי לריצות : בהתחלה 2 ק"מ , אח"כ 3 ועד שהייתי מסוגל לרוץ 5 ק"מ רצוף . למעלה מחצי שנה הקפדתי לרוץ 3 פעמים בשבוע כ- 5-6 ק"מ בכל פעם . אח"כ התחלתי להתאהב בריצה והגעתי לריצות של 10 ק"מ,  ושנה וחצי אחרי שהתחלתי לרוץ  – עשיתי את החצי מרתון הראשון שלי . ההתמדה השתלמה והצלחתי להפרד מ-20 ק"ג שהביאו אותי ל-75 ק"ג ! המשקל הזה ליווה אותי במשך יותר משנתיים עם תנודות קלות של 2-3 ק"ג.
בפברואר האחרון , כשנתיים וחצי מאז הריצה/הליכה הראשונה שלי , סגרתי מעגל והגשמתי מרתון ראשון . חוויה אדירה וחלום שנבנה תוך כדי תנועה (תרתי משמע) ובסופו של דבר התגשם . אבל, איפשהו בדרך , בתקופה שלפני המרתון ובעיקר בכמה חודשים שאחריו (פריקת עול) התווספו לי 6 ק"ג סוררים ונתקעו … מסתבר שגם הגוף , ממש כמונו, לומד להסתגל מהר לטוב ומה שעבד בהתחלה כבר לא ממש עובד עכשיו… – ז"א שכמות הריצות ומרחקי הריצות כבר לא "עושות עליו רושם" והוא כבר לא מגיב כמו פעם בירידה במשקל ואפילו לא "משתדל" לשמור על המשקל הקיים . תוסיפו לזה אהבה לאוכל ותזונה לא נכונה והנה לכם "מתכון" בטוח לעלייה במשקל .
כל מי שרץ יודע שכל קילוגרם שהגוף מעלה הוא למעשה עוד קילוגרם שאנחנו "סוחבים" איתנו בריצה (דמיינו ריצה עם משקולת של ק"ג בכל יד, או אפילו 2ק"ג בכל יד -סיוט) . היה לי ברור שזה בדיוק הזמן לעצור את ההידרדרות אבל לא היה לי מושג איך … לאכול פחות ? קשה ! להתאמן כמו "חמור" ולרוץ יותר ? מעייף ולא כיף ! דיאטה ? לא בשבילי… אבל היה לי ברור שיש  צורך בזעזוע כלשהו ובשינויי מהותי ואמיתי . ואז, ממש במקרה , גילתי את דוקאן ( ותודה לדודתי היקרה … ). העובדה שאפשר לאכול הרבה ולהיפטר מהר מק"ג עודפים – קנתה אותי די בקלות . בגדול, השיטה מתמקדת בחלבונים ומאפשרת לאכול כמה שרוצים ומתי שרוצים מתוך רשימה מוגדרת ומדוייקת של מזונות שונים . מסתבר, שהיא נמצאת כאן כבר כמה שנים טובות אך למרות זאת לא רבים מכירים אותה ואולי זה סוד הקסם שלה . ניתן למצוא מידע כללי בלבד (וכמעט שאין מידע בעברית) וככל שמעמיקים מגלים שרב הנסתר על הגלויי.
את המידע הראשוני, קיבלתי כאמור מדודתי , אח"כ התחלתי לחפש מידע באינטרנט ובמקביל לתחילת הדיאטה קניתי גם את הספר "דיאטת ד"ר דוקאן" . ככל שהתעמקתי בשיטה , הסקרנות הלכה וגברה והדיאטה הפכה למעניינת ובעיקר מאתגרת .
בפוסט הבא שלי (דוקאן- חלק ב' ) אספר מהי בדיוק דיאטת דוקאן ואיך עושים אותה נכון .

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s