אז איפה אוכלים באמסטרדם ?

חלק א' 

ב-2014 ביקרתי לראשונה באמסטרדם במסגרת ההכנות למרתון הראשון שלי ורצתי שם ריצת חצי מרתון רשמית. מן הסתם, מטרת הנסיעה הייתה הריצה ועניין האוכל והמסעדות תפס רק מקום משני, לצערי הרב. הפעם, שלוש שנים מאוחר יותר דאגתי להשלים את החסר והגעתי עם רשימה מסודרת של המלצות ועם פרטנרית מושלמת למשימה -אישתי. גילויי נאות, הפעם לא רצתי אף לא ריצה אחת, כמו שבד"כ אני עושה בטיולים, למרות שלקחתי איתי בגדי ונעלי ריצה במזוודה. אולי בגלל שבביקור הקודם באמסטרדם כבר "סגרתי" שלושים קילומטרים בחצי מרתון ובהכנות אליו (אני את שלי -עשיתי!) , אולי בגלל הקור של דצמבר (אפס מעלות בערך) ואולי בגלל שהייתי במוד עצלן…

מפה לשם, הפעם באתי לאכול. קולינריה, היא כנראה לא המילה הראשונה שקופצת לראש כשחושבים על העיר שמציעה חלונות אדומים ואין ספור קופי-שופס, אבל כמו כל עיר אירופאית גדולה יש בה כמות לא מבוטלת של מקומות טובים לאכול. החל מדוכני אוכל רחוב הפזורים בכל רחבי העיר, שווקי אוכל המציעים חומרי גלם משובחים של בשרים, דגים ופירות ים בשפע; דרך מסעדות אתניות וברים וכלה במסעדות מישלן, שאחת מהן היא זו של השף הישראלי מושיק רוט:
& Samhoud Places המתמחה בבישול מולקולרי ובעלת 2 כוכבי מישלן.
מפאת חוסר זמן, תקציב ובעיקר חוסר סבלנות ויתרתי על מסעדות מישלן ודומיהן והלכתי על מקומות נגישים בגובה העינים ובאוכל שעושה כיף.

נחתנו לסופשבוע באמסטרדם בחמישי בערב לקור מקפיא של 2 מעלות. לאחר נסיעה של כחצי שעה משדה התעופה למלון, שמנו את המזוודות בחדר ויצאנו לעיר. בלילה שכזה לא יכלנו לחשוב על משהו יותר מנחם ומחמם ממרק מהביל של כיסוני שרימפס ופורק עם אטריות , בהמלצתה של חברתי הפודית @danielamit,  ב- Golden Chopsticks Restaurant הנמצאת במרחק לא גדול מרובע החלונות. מסעדה סינית עממית, טובה ולא מאוד יקרה שהשוס שבה הוא כאמור המרק הזה.

מרק דמפלינגס

את הבוקר הראשון, פתחנו בהליכה (כמו גם בשאר הימים) בסביבת המלון.
ברחוב Reguliersbreestraat 36 גילנו ממש במקרה את KwekkeboomPatisserie . ביס אחד מהסוסג' רול (suasage roll) שלהם (מבלק אנגוס)  שנאפה במקום ויצא באותו רגע מהתנור העיף אותי 20 שנה אחורה לאוסטרליה, לטיול אחרי צבא וגרם לי להבין שיש כאן משהו טוב באמת. בהמשך הטיול ביקרנו במקום פעמיים נוספות לקפה וסוסג' רול וגילינו גם את הקרוקט המצויין שלהם(בקר ותפוחי-אדמה), פריך בטירוף מבחוץ, ורך ונימוח מבפנים. למות!
למקום מספר סניפים נוספים באמסטרדם. לאתרשל kwekkeboom

סוסאג'רול

לארוחת צהריים הגענו לאזור מרכז אמסטרדם למסעדה הסינית Sea Palace. זהו מוסד ותיק הפועל משנת 1984 ובנוי בצורת פגודה ענקית. המסעדה צפה על פני המים, בעלת 3 קומות ויכולה להכיל 650 סועדים. למרות האמור לעיל, מה שבקלות יכול להשמע כמו עוד מלכודת תיירים זו מסעדה סינית מעולה ומהוקצעת עם תפריט ענק שכולל בתוכו גם תפריט דים סאם מכובד שהזכיר לי אפילו את היאאוצ'ה הלונדונית. כן, המגוון אדיר והבחירות קשות, לא קל… 🙂
התחלנו בכמה מנות דים סאם שהיו מעולות ללא יוצא מן הכלל. לעיקרית הלכנו על המנה הקלאסית פקין דאק שמוגשת עם מיני פנקייקים, רצועות מלפפונים וכרשה ורוטב הוייסין מהטעימים שאכלתי. הברווז היה בעל עור קריספי מתפצח, רך מבפנים ובעל שכבת שומן עסיסית.
המקום נמצא במרכז אמסטרדם כ-500 מטרים ממסעדתו של השף מושיק רוט.
Sea Palace,  Oosterdokskade 8, 1011 AE Amsterdam

סיפאלאס
דים סאם
פקין דאק
פקין דק על פנקייק

אחריי סייסטת אחה"צ התארגנו ויצאנו ל- BAR-beque castell . בר -מסעדה פופולרי במיוחד בקרב מקומיים ותיירים כאחד. המקום מפורסם במיוחד בזכות מנת הצלעות שלו (ספייר-ריבס) ומסתבר שממש בצדק. גם אני וגם אשתי הזמנו את אותה מנה (מה שלא קורה בד"כ, לרוב אנחנו מעדיפים לנסות דברים נוספים ולחלוק מנות) ולא השארנו אף צלע מכוסה… זו כנראה מנת הצלעות הטובה ביותר שאפשר לאכול באמסטרדם וכנראה בין הטובות בכלל בעולם…
שלוש שנים קודם לכן אכלתי את מנת הצלעות של קפה דה-קלוס המפורסם והפופולרי לא פחות והחוויה הגרועה צרובה לי עד היום בזכרון. קסטל בהחלט היתה חוויה מתקנת.
חשוב לציין שבשל האהדה הרבה לה זוכה המקום יש להזמין מקום מראש ועדיף על הבר. אישית, לא ציפינו לכך ולא הזמנו מקום מראש, מה שגרם לנו להמתין שעה ורבע ובסוף לקבל מקום על ספה(כמו רוב הסועדים) ולאכול עם מגש על הברכיים… קטע מוזר, אבל אחרי ההלם הראשוני מתרגלים.
Bar-beque castell,  Lijnbaansgracht 252, 1017 RK Amsterdam

צלעותקסטל2

את הבוקר השני שלנו באמסטרדם פתחנו ב- Bakers & Roasters. מסעדה המגישה ארוחות בוקר בהשראה ניו-זילנדית. המקום נמצאת באזור ה- DE PIJP של אמסטרדם (מרחק הליכה מהשוק המפורסם Albert Cuypmarkt) ומאופיין באוירה צעירה והיפסטרית ובתורים ארוכים בעיקר בסופי שבוע. גם אם לא מזמינים מקום מראש, מגיעים ונכנסים לרשימת ההמתנה: מוסרים את מספר הטלפון ומקפלים סמס עם אפליקציה המעדכנת אתכם במיקומכם בתור בכל רגע נתון עד להושבתכם. בינתיים אפשר לצאת להסתובב באזור(זמני המתנה יכולים להגיע גם לשעה וחצי…). התפריט כולל בעיקר מנות ביצים לבחירה עם תוספות בצד (בייקון, סוסאג',תפוחי-אדמה, תרד ועוד), קערות פירות/יוגורט/גרנולה/דייסות, מיצים טבעיים וכמובן קפה.  האוכל במקום פרשי, מוגש יפה והשירות ידידותי. והמנות טעימות. אבל אם לאמר את האמת, לא עפנו. לא משהו שאי אפשר למצוא בת"א. בקיצור, שווה אם מתכננים בכל מקרה להגיע לאזור והתור לא ממש ארוך או אם הזמנתם מראש.
Bakers & Roasters,  Eerste Jacob van Campenstraat 54, 1072 BH Amsterdam

בשעות הצהריים המאוחרות הסתובבנו בשוק Albert Cuypmarkt המציע דוכני בגדים, רהיטים וצעצועים לצד דוכני מזון המציעים ירקות ופירות טריים, שפע של דגים ופירות ים והמון אוכל מוכן. נשנשנו כמעט מכל הבא ליד: צ'יפס, קרוקטים, שרימפס וקלמרי מטוגנים, וופל הולנדי עם כוס יין חם ומיני פנקייקס. השוק סגר לנו את הפינה לארוחת הצהריים והערב גם יחד… 🙂

ביציאה מהשוק, בדרך חזרה לכיוון המלון נתקלנו משאית אוכל שמציעה שלל של בצקים מטוגנים מתוקים ומאפים מיוחדים. מסתבר, שחנוכה זה לא רק חג שלנו. נשבע שהיתה שם הסופגניה הכי טעימה שאכלתי. כדור בצק מטוגן, שהזכיר קצת ספינג', פריך בטירוף מבחוץ(יצא בדיוק מהשמן) ורך כל כך מבפנים- ממולא בצימוקים(יש גם בלי) ומגולגל באבקת סוכר לבנבנה כמו פתיתי שלג.

המשאית ממוקמת ברחוב Ferdinand Bolstraat . לא ברור אם היא נמצאת שם באופן קבוע או רק בחורף בתקופת החגים, אבל בכל מקרה ניתן למצוא משאיות נוספות מהסוג הזה ברחבי העיר.
דרך אגב, באותו הרחוב ניתן  למצוא את ה- Seafood Bar המומלצת, שמפאת קוצר זמן ומקום בבטן נאלצנו לוותר עליה . The Seafood Bar – Ferdinand Bolstraat 32, 1072 LK Amsterdam

סיימנו את היום השני עייפים אך מלאים… 🙂

2 תגובות

  1. אני רק שאלה…
    חייב לעשות קודם סיבוב של חצי מרתון ואח״כ סיבוב בליסה או שיכול לנסוע לבלוס ולנשנש ע״פ ההמלצות? כתוב מעולה אחי ואחרי שקראתי אפילו סלחתי להם על אנה פרנק 😉

    Liked by 1 person

    1. יש לך אישור ממני בכתב לדלג על הסיבוב ריצה. ואגב אנה פרנק, הצעתי שיעשו שתי שורות של תור (אפליה מתקנת) – לא צחקו…

      אהבתי

להשאיר תגובה