אז איך בוחרים יין טוב ?

או : כל מה שרציתם לדעת על יין ולא העזתם לשאול.
בעצם, לא ממש …
כלומר כן, אבל קצת אחרת 🙂

מכירים את זה שאתם סוף סוף מגיעים למסעדה שתכננתם עליה כבר זמן רב, קיבלתם המלצות מחברים, חקרתם, ראיתם תמונות באינסטגרם, קראתם את התפריט בבית ופינטזתם כל הדרך איזה מנות תזמינו ?
הגיע הערב המיוחל, אתם מגיעים למסעדה, מתיישבים ומקבלים תפריטים ואז המלצר שואל אתכם :
"רוצים שאבחר עבורכם את המנות??? "
אם אתם קוראים את הפוסט סביר להניח שאתם לא כאן במקרה ושאתם חובבי אוכל (שלא לומר, פודיז…) ויודעים דבר או שניים על אוכל ומסעדות טובות. סביר להניח שתענו למלצר בשלילה. לא, אתם לא רוצים שיבחרו עבורכם את האוכל, יש לכם דעה משלכם, טעם אישי ובאתם עם חשקים ספציפיים מהבית. תודה, אבל לא תודה !
שלא תבינו לא נכון, אני בעד לשמוע המלצות מהמלצר ואפילו סקרן לשמוע על מנות הספיישל היומי.
אבל בסוף בסוף, כשזה מגיע לאוכל – רק אני מחליט עליי ! 🙂

לעומת זאת, כשזה מגיע ליין שילווה את הארוחה, אני נוטה לשחרר. אני יכול לומר בצניעות שאני מבין דבר או שניים על יין, אבל רחוק מלהיות מומחה גדול.
כבוגר תואר ראשון במלונאות ומסעדנות ובמהלך עבודתי במגוון תפקידים בתחום, כסטודנט ולאורך השנים, יצא לי לעבור לא מעט הדרכות יין בחיי. את רובן סיימתי במקרה הטוב עם חיוך מאוזן לאוזן, ובמקרה הפחות טוב עם ראש מתנדנד (רוב ההדרכות מתקיימות בבוקר או בצהריים ולמרבה הצער, על בטן ריקה). הדרכת יין תמיד הייתה סוג של צ'ופר, בונוס ואתנחתא משגרת העבודה האינטנסיבית.
את החומר התיאורטי של ההדרכות, אני פחות זוכר… מכיר עפיצות ויודע לזהות טעמים עגולים על הלשון, יודע לגלגל את היין בחלל הפה ולירוק אותו באלגנטיות לשמפניירה מנירוסטה (טעימות, כבר אמרנו?) ; ובעיקר יודע לזהות ולהרגיש טעים ולא טעים. טעים לי או לא טעים לי. כי מה שבאמת קובע בסופו של דבר הוא הטעם האישי שלנו.

בחזרה למסעדה. בהערכה גסה, אני יכול לומר, שבחצי מהביקורים שלי במסעדות אני אבחר ללוות את הארוחה ביין (בשאר המקרים אבחר בבירה או קוקטייל). ודווקא במקום הזה אני הופך להיות מתמסר, פתוח להמלצות ושמח להתנסות ביינות שלא הכרתי. מה גם שבשנים האחרונות יותר ויותר מסעדות בוחרות להציע תפריט מגוון של יינות בכוס ותמיד אפשר גם לטעום יין או שניים לפני שמזמינים.

השנה האחרונה, "שנת- הקורונה", הרחיקה אותנו גם מהמסעדות (למקרה ששכחתם, אני כאן להזכיר).
כבר אין מלצר או ברמן שימליצו לנו על יין טוב ויציעו לנו כוס נוספת רגע לפני שהיא מתרוקנת.
בשנה האחרונה, גם הרגלי צריכת היין שלנו השתנו, וצריכת היין הביתית עלתה כמעט באופן אקספוננציאלי. בד בבד עלתה גם הדרישה ליינות איכותיים ומרגשים. כמו שזכרנו מפעם, מהתקופה שעוד ישבנו במסעדות.

אז איך לעזאזל בוחרים יין טוב?
ומאיפה בכלל מתחילים?

התשובה: לא בוחרים. כן, בדיוק. לא בוחרים.

נותנים למישהו אחר לעשות את זה עבורנו. לא לסתם מישהו, לאיש מקצוע. לאיש יין, עם ידע, נסיון, קשרים ותשוקה בלתי נגמרת ליין. כזה הוא בדיוק אייל פרנקו. איש חביב וצנוע, עם שורשים איטלקיים ונימוס אירופאי, שכבר למעלה מעשרים שנה- יין הוא כל עולמו. תאמינו לי, זה בדיוק "המבוגר האחראי" שאתם רוצים שיבחר עבורכם את היין שתשתו.

את אייל הכרתי לפני כמה שנים טובות כשהייתי שגריר יין (כן, יש דבר כזה 🙂 )של יקב ישראלי מוביל. נפגשנו באירועי יין, פסטיבלים ובארוחות קונספט במסעדות ורוב הזמן בעיקר שתינו- אולי בגלל זה הוא זכור לי כאדם חיובי ואיש נחמד.
מאז שמרנו על קשר ברשתות החברתיות, ופעם אחת, בדרך חזרה מטיול בצפון, אפילו נפגשנו במקרה בשיפודי דובי באולגה (אייל הוא איש יין, אבל גם פודי "בארון" ויגיע לכל מקום שיש בו אוכל טוב).
ואת כל זה אני מספר לכם כי בשנה האחרונה, הוא החליט לקחת את כל הידע והניסיון שצבר ולעשות לביתו. הוא הקים את מיזם WineCase : מארזי יין המשלבים יקבי בוטיק ישראלים ויקבים מובילים מרחבי העולם בהתאמה אישית לטעם ולהעדפות של הלקוח.
נשמע מסובך ומורכב? אז זהו שלא.
בעזרת שאלון קצרצר ולא מעיק (לדוגמא סוג הקפה המועדף עליכם, או פירות שאתם אוהבים) הוא מאפיין את הטעם האישי שלכם ובונה עבורכם מארז של 6 יינות (ניתן לבחור אדומים, לבנים, רוזה או מארז משולב) . כמו כן, ניתן לבחור 3 רמות מחיר שונות (יינות לשתיה "יומיומית", יינות פרימיום ויינות סופר פרימיום). הנסיון והקשרים של אייל עם יקבים ויבואנים מאפשרים לו להרכיב מארזים איכותיים של יינות מרתקים במחירים משתלמים. אין צורך במנויי קבוע, ניתן לבצע הזמנה חד-פעמית והמארז מגיע במשלוח חינם עד לביתכם (באיזור המרכז). אני לא ארחיב מעבר לכך על המארז ועל סוגי היין ואשאיר לכם לגלות את כל השאר בעצמכם. אז הנה עוד משהו קטן וטוב שהביאה איתה הקורונה. לחיים !

כתובת האתר WineCase :

https://winecase.co.il/

להשאיר תגובה